Lele-Húber Edit

Born: 1980. Budapest

Studies

2003. media design MA, MOME, University of Art and Design Budapest

1998-2003. MOME, University of Arts and Design Budapest, animation/motion picture department

2001.  Erasmus Scholarship, Ecole Regionale des Beux-Arts de Nantes, FR

1994- 1998. II. Rákóczi Ferenc Gimnázium, Budapest

Exhibitions

2025. Csepel Galéria, Jubileumi csoportos kiállítása

2006.

Zsókavár Galéria, egyéni kiállítás

2003.

XXVII. Salgótarjáni tavaszi Tárlat

XXXII. Szegedi Nyári Tárlat

2002.

Galéria ’21, egyéni tárlat

2001.

XXVI. Salgótarjáni Tavaszi Tárlat

“Ötösfogat”, Művészetek Háza, Szekszárd

2000.

Körképek, Vigadó Galéria

Corpus Regni, Szentendrei Művészetmalom

Festészet az ezredfordulón, Műcsarnok

1999.

Egyéni kiállítás, Artus Galéria, Pécs

Munkák közgyűjteményben: Áramszünet (akril, vászon, 50×70) Xantus János Múzeum, Győr


Egy sosem volt formát találni, ami semmire sem emlékeztet, de mégis aki ránéz, azt érezze, mint én, amikor bennem megszületett.

A történem ott kezdődik, hogy abbahagytam. 2006-ban abbahagytam a festést, kiléptem az összes művészeti szervezetből, nem állítottam ki többé.

2022-ben kezdtem újra festeni. A látványból indultam ki, a tárgyak egyre homályosodtak képeimen, végül szétestek elemekre. Ezekből az elemekből választottam ki vizuális nyelvemnek az alkotóit, szótár-szerűen összegyűjtöm, majd helyzetbe hozom, a formákat ütköztetem. A formák nem visszavezethetők az eredeti, ihlető forrásra, de mégis annak az érzetét keltik, kifejezik annak az esszenciáját.

Antropológiai megfigyelés; az egyes „hieroglifák” emberi tulajdonságok, jellemek, szándékok, erők-ellenerők, ellentétes akaratok. Kölcsönhatásuk, mozgásuk, kapcsolatuk érdekel. Nem emberi alakok, de feltétlenül élő, és jellemvonásokkal rendelkező, önálló entitások. Különböző minőségű grafikus vonalak a mozgás érzetét keltik. A mozgás megjelenítésének igénye, és a történet mesélés képsorozatban- mint egy storyboard-ban, a mozgóképes előéletemből fakadhat.

Egyre több időt szánok arra, hogy csak üljek a műteremben és befelé nézzek, és kevesebbet magára a festésre. Hagyok időt, hogy kidolgozódjon bennem, és csak ha már belül elkészült, akkor állok neki a festésnek. Túlzásnak hangozhat, de nekem ez a folyamat katartikus élmény, az elkészült kép pedig csak melléktermék. Nem akarok semmit a vászonra kenni, csak azért, hogy kitöltsem az üres részt, hanem kizárólag alapos indokkal. De mi az az indok? Mi vezérli ilyenkor az embert?

„… mintha egy hirtelen felvillanó látomás bevilágítaná a lélek kifürkészhetetlen, örvénylő mélységét.”(T. Burckhardt)

Legutóbbi munkáim megfestése olyan érzés, mintha mennék befelé egy térbe, de még nem tudom, hogy hova érkezek. Mintha már jártam volna ott, csak fel kellene idéznem, mintha már létezne, csak fel kellene fedeznem.

Legegyszerűbb eszközökkel megkísérelni megragadni az érzés lényegét.


Animációs filmekben dolgoztam többek között Nemes Csaba : Remake I-X. filmetűdjében (2007) , Cinemon Stúdióban, Kedd Stúdióban. Match című rövidfilmben animátorként dolgoztam (dir: M.Tóth Géza), melyet 2021-ben Magyarország Oscar-díjra nevezett, 96 animációs rövidfilmet tartalmazó longlist-ig jutott az Oscarért folyó versengésben.